Mİgren

MİGREN

Sık görülen bir baş ağrısı tipidir. Kadınlarda daha sıktır. Ağrı sıklıkla göz çevresinde ve zonklayıcı niteliktedir. Işık ve sesten rahatsızlık, kokulara tahammülsüzlük, mide bulantısı hatta kusma ağrıya eşlik edebilir. Bazı migren tiplerinde ağrıdan önce hastada ışık çakması, görme alanında sorunlar, vücudun bir tarafında uyuşukluk, kelime bulmada zorluk ve hatta kuvvetsizlik gibi kısa süreli (5 dakika ile bir saate kadar) nörolojik şikayetler olur.
Sıklıkla başlangıç yaşı genç erişkin yaşlardır (20-30 yaş) ancak çocukluk çağından itibaren migren tipi baş ağrıları olan hastalarda vardır.
Migren atağının başlamasından birkaç gün önce de bazı öncül bulgular ortaya çıkabilir. Kabızlık, ruhsal durumda değişiklik, üzüntü hissi, huzursuzluk, yeme isteği, sık su içme ihtiyacı, sık idrara çıkma, esneme en sık rastlanılan öncül belirtilerdir.
Baş ağrısı atakları tedavi edilmez ise 4 ile 72 saat kadar devam eder. Sıklığı değişkendir. Birkaç ayda bir gelebileceği gibi ayda birkaç kez de gelişebilir. Baş ağrısı atağı geçtikten sonra hasta kendini yorgun ve halsiz hisseder. Güçsüzlük, ışık ve sese hassasiyet 24 saat kadar daha devam edebilir. Migren tanısı hastadan alınan bilgiye dayanılarak konur. O nedenle hastanın baş ağrısının özelliklerine dikkat etmesi hatta ağrı ile ilgili günlük tutması çok önemlidir. Hekim ile yapılan görüşmede migrene uymayan şikayetler veya anormal nörolojik muayene bulguları varsa beyin görüntüleme dahil olmak üzere çeşitli laboratuvar testleri istenebilir.

Migren atağını tetikleyen birçok neden vardır:

1- Bazı migren atakları adet döneminde şiddetlenir hatta bazı kadınlarda baş ağrısı sadece adet döneminde gelişir. Baş ağrısı adetten önce veya adet süresince ortaya çıkar ve devam eder.

2- Doğum kontrol ilaçları ve menopoz döneminde kullanılan bazı hormon ilaçları migren ataklarının kötüleşmesine neden olabilir.

3- İşlenmiş gıdalar ve gıdalara konulan koruyucu maddeler migren baş ağrısını tetikleyebilir

4- Açlık, öğün atlamak veya fazla yemek atağa neden olabilir.

5- Alkol özellikle şarap ve fazla kafein içeren içecekler migrenli hastalarda baş ağrısını tetikleyebilir

6- Stres önemli tetikleyiciler arasındadır

7- Yüksek ses, parlak ışık, çeşitli kokular migren atağını tetikleyebilir.

8- Uyku düzeninde ki değişiklikler, uykusuzluk, aşırı uyuma, uzun uçak yolculukları ile yaşanan zaman farkları migren ataklarını tetikler.

9- Aşırı fiziksel aktivite migren atağına neden olabilir.

10- Havadaki basınç değişiklikleri migreni tetikleyebilir.

11- Çeşitli ilaçlarda migren ataklarının gelişmesine neden olabilir.

Migren de ailesel özellikler dikkati çeker. Ailesinde migreni olan kişilerde migren gelişme riski olmayanlara göre daha fazladır. Migren en sık 20-30 yaşları arasında başlar ve yaş ilerledikçe sıklığı ve şiddeti genellikle azalır. Migren genellikle menopozda geçer ve sıklıkla gebelik sırasında atak gözlenmez. Migren tedavisi iyi yönetilmez ve atakların gelmesi engellenemezse sürekli hal alabilir.

Buzz partner network iPad incubator virality accelerator infrastructure leverage beta sales deployment product management. Seed money interaction design crowdfunding customer entrepreneur hackathon infrastructure angel investor virality mass market lroject return on investment.

İLETİŞİM BİLGİLERİMİZ