KISA BİLGİLER

HORLAMA ÖNEMLİ BİR SAĞLIK SORUNU OLABİLİR Mİ?
Prof. Dr. Handan Karaman / 7 Mayıs 2018

Horlama ciddiye alınması gereken, sık rastlanılan ama genelde önemsenmeyen bir durumdur. Özellikle uykuda solunum durmaları ile birlikte olursa, önemli bir sağlık sorunudur. Horlamanın altında yatan neden bazen yakın zamanda alınan kilolar veya tiroid hastalıkları gibi nispeten daha basit nedenler olabilirken; bazen de, tıkayıcı tipte uykuda solunum durması sendromu (OSAS) gibi ciddi bir hastalıktır. Horlama sırasında ki solunum durmaları beyine ve kalbe gelen kandaki oksijen miktarını tehlikeli düzeylerde düşürebilir. Sonuçta kişide felç veya kalp krizi gelişebilir. Ayrıca hafıza sorunları, dikkatini toparlamada güçlük ve gün içinde uyuklama atakları da olabilir, bunlar kişinin iş ve özel hayatında sorunlara neden olur. Horlama şikayeti bir profesyonel tarafından değerlendirilmeli ve altta yatan nedenin ne olduğu saptanmalıdır.

Güçlü Bir Hafıza İçin
Prof. Dr. Handan Karaman / 10 Nisan 2018

• Yeni şeyler öğrenmeli

• Spor yapılabilir, hobi edinilebilir veya mevcut hobiyi geliştirilebilir, şiir ezberlenebilir veya yeni bir lisan öğrenilebilir

• Televizyon seyretmek gibi pasif faaliyetler azaltılabilir

• Uzun süreli ve aşırı stres unutkanlığı artırır

• Yeterli ve kaliteli uyku ortamı sağlanmalı

• Uykusuzluk beyni olumsuz etkiler

• Düzenli egzersiz yapılmaya çalışılmalı en azından taşıt kullanma azaltılmalı

• Hayata bağlayacak aktiviteler yapılmalı örneğin insanlarla daha sık birlikte olmak gibi

• Kullanılan ilaçlar beyni olumsuz etkileyebilir, doktora danışmadan ilaç kullanılmamalı

• Şeker hastalığı, yüksek tansiyon gibi birçok hastalık beyni etkileyebilir. Bu hastalıkların ilaçları düzenli kullanılmalı ve hastalık düzenli izlenmeli

• Doğal ve zarasız diye bilinen bazı bitkiler beyni olumsuz etkileyebilir

• Alkol mümkünse kullanılmamalı veya çok az alınmalı. Çünkü fazla alkol almak beyin hücrelerinde geri dönüşü olmayan hasara neden olur

• Hafızanın en büyük düşmanı strese karşı en iyi silah neşedir, çevrenizde hayatla barışık ve neşeli insanların olmasını sağlamak beyni olumlu etkiler

• Egzersiz stres hormonlarını azaltır, düzenli egzersiz yapma beyni ve beyni besleyen damarları korur

• Bazı bilgisayar oyunları hafızayı güçlendirebilir

Baş Ağrısında Ne Zaman Alarma Geçmelisiniz
Prof. Dr. Handan Karaman / 10 Nisan 2018

Aşağıdaki durumlara sahipseniz acil olarak doktora başvurmalısınız.

1- Gök gürültüsünü andıran bir sesle birlikte gelişen ani ve şiddetli baş ağrısı varsa

2- Ateş, şuur bozukluğu, çift görme, konuşma bozukluğu gibi durumlarla birlikte ortaya çıkan baş ağrısı varsa

3- Kafa çarpmasından sonra gelişen bir baş ağrısı varsa

4- Öksürme, ıkınma, hareket etme veya ani baş hareketinden sonra gelişen bir baş ağrısı varsa