HUZURSUZ BACAKLAR SENDROMU (HBS)

“HUZURSUZ BACAKLAR SENDROMU (HBS)” NEDİR?

Sinir sisteminin sık görülen bir hastalığıdır. Kadınlarda ve yaşlılarda sıktır. Gençlik yıllarında başlayıp yaş ilerledikçe şiddetlenebilir. Hastalık iki şekilde gelişir. Birincisinde, hastalarda tüm incelemelere rağmen bir neden saptanamaz ve “idiopatik” denir. İkinci durumda ise altta yatan çeşitli hastalıklar vardır ve “semptomatik” denir.

Huzursuz bacaklar sendromunda beyinde dopamin denilen bir madde ile ilgili bozukluk vardır. Demir ile ilgili sorunlarda hastalığa neden olur. Aile öyküsü sıktır.

Bazı hastalıklarla huzursuz bacaklar sendromu sıklıkla birlikte olur. Bu hastalıklar arasında böbrek hastalıkları, şeker hastalığı, kansızlık, çeşitli vitamin eksiklikleri, tiroid hastalıkları, multiple skleroz sayılabilir ayrıca ruhsal hastalıkların tedavisinde kullanılan çeşitli ilaçlarda (örneğin antidepresanlar) nedenler arasındadır. Huzursuz bacaklar sendromu gebelik sırasında da sık gelişir.

Başlangıç şikayetleri hafif olabildiğinden teşhis konulması bazen on yıllar sürebilir.

Hastalarda ki tipik yakınma; dinlenme ile ortaya çıkan hareketle azalan, bacaklar başta olmak üzere, kol ve bacaklarda huzursuzluk veren garip hislerdir. Hasta bu hisleri yanma, çekme, karıncalanma, sıcaklık veya soğukluk hissi, ağrı veya kramplar olarak tarif eder. Akşamları ve geceleri bu yakınma artar. Hasta çok güçlü bir şekilde hareket etme isteği duyar. Hastanın hareketsiz oturmak zorunda olduğu durumlarda (örneğin sinema, uçak veya otobüs yolculukları, iş toplantıları gibi) şikayetler artabilir ve hastayı çok huzursuz eder.

Önemli noktalardan biri de huzursuz bacaklar sendromu olan hastaların çoğunda gece uykuda bacak hareketleri oluşmasıdır. Gece uykuda olan bu hareketler hastada uykusuzluğa ve gün içinde uyuklama ataklarının gelişmesine neden olarak daha ciddi uyku sorunlarına neden olur. Hasta gece defalarca uyanır, kalkar ve bazen saatlerce hareket etmek zorunda kalır. Zamanla uyku kalitesi giderek daha da kötüleşir. Sürekli yorgunluk hali, dikkati toparlamada ki güçlükler, iş ve özel yaşamda sorunlara neden olur.

Huzursuz bacaklar sendromu tanısını koymak çok kolaydır. Ancak altta yatan bir neden olup olmadığının mutlaka iyice araştırılması gerekir. Örneğin böbrek fonksiyonlarının bozulması veya şeker hastalığı en önemli nedenler arasındadır ve bu hastalıklar tedavi edilmezse huzursuz bacaklar sendromu şikayetleri geçmez.

Hastalığın tedavisi ilaç tedavisi ve altta yatan başka bir hastalık varsa onun tedavisidir.